2014年2月5日水曜日

The 39th JASME research presentation meeting at Hiroshima University

 

2月1日、2日に第39回全国数学教育学会研究発表会(於:広島大学)に参加してきました。研究室からは7名が発表し、参加者の方から質問や意見交換を行っておられました。普段聞くことのない人の発表を聞いたり、他大の院生方との交流を通してアイデアを得たり、学会の醍醐味が分かってきました。
During the past weekend (February 1-2, 2014), it was held the 39th Research Presentation Meeting of the Japan Academic Society of Mathematics Education (JASME) at Hiroshima University. 7 lab mates made a presentation and discussed their research with participants. Through hearing an announcement other researcher presented and exchanging opinions, I learnt or found something new.


2日目の午前中に「日米比較:算数・数学教育における『教材研究』とは何か」と題したシンポジウムが行われ、DePaul大学の高橋昭彦先生はじめ、4名の先生方がシンポジストとしてご発表されておりました。
The symposium of “What is Kyozai Kenkyu in mathematics education -Comparison between Japan and the U. S. case-“ was held in the morning session of second day, then 4 professors made a presentation.

 

冒頭、高橋昭彦先生は、アメリカならず世界各地で行われるようになった授業研究を紹介され、海外で行われる授業研究をご覧になり、関係者からの質問を受けているうちに、日本の授業研究が海外で紹介されるにあたり、ある視点が欠けていたのではないかと思われたそうです。
First of all, Takahashi sensei (Associate Professor of Mathematics Education, DePaul University) introduced Lesson Study in the U.S. as well as around the world. While he often had been asked many things about Lesson Study and answered them, he might think there would be a gap between teachers in Japan and other countries.
 

それは、教材研究という視点を持った「問いから始まる授業研究」。
アメリカでは、今までに無かった授業研究という取り組みに対して、そのプロセスに焦点が向かいがちでしたが、プロセスには明確に表れないもので大切なものがあったようです。とても興味深い発表でした。
That is Lesson Study with themes which have a point of Kyozai Kenkyu. According to Baba and Kojima (2005), Kyozai Kenkyu is the begining part of Lesson Study. In order to prepare for the lesson, teachers set objectives of the lesson, analyze pupils and teaching materials, consider flow of the lesson, make the bloack bord plan and set how to evaluate pupils. Through Kyozai Kenkyu, they enhance and polish their knowledge in their professional life. However Kyozai Kenkyu is common things for Japanese teachers, they don’t say about this kind of things explicitly. It might have been focused on process of Lesson Study. It was very interesting presentation for me.

 
参考文献Reference
馬場卓也、小島路生, 「授業研究」, 国際協力機構 編著, 『日本の教育経験-途上国の教育開発を考える』, 東信堂, 2005.



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